2007-04-16

Skrivelse från Nyvångsskolans föräldraråd och skolkonferens

31 januari 2007
Angående trafiksituationen runt Nyvångsskolan i Dalby.

Dagligen tar sig ca 650 barn till och från Nyvångsskolan i Dalby. På morgonen är situationen särskilt hektisk och kaotisk varför åtgärder är synnerligen angelägna och nödvändiga. Vi identifierar här några problem och ger förslag på enkla lösningar. Lösningarna syftar alla till att öka säkerheten så att fler barn kommer att cykla och gå till skolan i stället för att bli skjutsade i bil.

Problem 1: Oklarheter när gående och cyklister från Långgatan skall korsa Idrottsvägen
Barn som kommer från Långgatan och skall korsa Idrottsvägen har inte något övergångsställe. Istället finns en upphöjd korsning som syftar till att dämpa bilarnas fart. Det är dock inte självklart vilka regler om väjningsplikt som gäller. För bilar och cyklister gäller högerregeln, det vill säga bilar och cyklar från Långgatan skall väja för dem som kör söderut på Idrottsvägen. Men vilka regler gäller för de gående? Är de lovligt byte? Därtill är sikten för trafikanter som kommer från Långgatan skymd på grund av att vägen svänger och av växtlighet.
Förslag till lösningar: Då Långgatan fungerar som skolväg för många barn föreslås 1) tydligt markerade övergångsställen över Långgatan och över Idrottsvägen i nära anslutning till korsningen, och 2) en tydligare målad kantlinje längs hela Långgatan. Eventuellt kan ett bredare gångstråk göras på en sida av Långgatan. Det finns därtill ett stort behov av ytterligare minst ett övergångsställe längre norrut på Idrottsvägen vid Vallmovägen.


Problem 2: Idrottsvägen saknar av oklar anledning cykelbana längs merparten av sin sträckning. Som det är idag får barn som vill följa lagen cykla mitt ute i vägbanan i rusningstrafiken på morgonen eftersom föräldrar stannar sina bilar kortare stunder för att följa sina (lågstadie)barn till skolan. Många cyklande barn har insett det riskfyllda i att befinna sig på gatan tillsammans med stressade förare och bildörrar som öppnas. De är därför kloka nog att bryta mot lagen och cykla på trottoaren.
Förslag till lösning: Skapa en cykelbana längs hela Idrottsvägen, förslagsvis dubbelriktad längs västra sidan. Gatans bredd räcker mer än väl till för både gångbana, cykelbana och fil för bilar i båda riktningar. Som en jämförelse kan nämnas att Idrottsvägen är något bredare än Hällestadsvägen där nyligen gång- och cykelbanor anlagts i båda riktningar. Det finns två fördelar med en dubbelriktad cykelbana längs västra sidan. Dels behöver cyklister som skall till skolan ej korsa bilvägen. Dels blir cykelfilen närmast gatan ämnad för ”mötande” cyklister med högertrafik på cykelbanan. Bil- och cykeltrafikanter uppfattar därmed lättare varandra och tillbud undviks.

Förslag till lösning att kombinera med ovan nämnda förslag: Styr föräldrar att släppa av lågstadiebarn på annan säkrare plats än Idrottsvägen. Kommunen äger en större gräsäng norr om skolområdet längs Norra Fäladsvägen. Här kan en avsläppningsplats anläggas tillsammans med en skyddad gångbana ned till skolans byggnader. Avsläppningsplatsen kan få egen utfart till Sandbyvägen för ett bättre trafikflöde.

Problem 3: Fotgängare går inte där övergångsstället finns på Norra Fäladsvägen.
Förslag till lösning: Flytta övergångsstället några tiotal meter österut där merparten av norrifrån kommande fotgängare går. Den upptrampade stigen i gräsmattan där borde asfalteras.


Problem 4: Bilarnas hastighet runt skolan.
Förslag till lösning: Vi tycker det vore självklart hastigheten begränsas till 30 km/h på vägarna runt skolan/idrottsplatsen, möjligen med undantag av Allégatans sträckning. Sandbyvägens avsnitt med 30 km/h borde gälla hela sträckan längs skolan/idrottsplatsen. Liksom vid andra skolor kan begränsningen 30km/h längs Sandbyvägen tidsbegränsas med anpassning till tider för skola och fritids, exempelvis mån-fre 06.00 – 18.00.

Problem 5: Övergångsstället vid trafikljuset vid Sandbyvägen är dåligt anpassat för passage med cykel.
Förslag till lösning: Barn som kommer väster ifrån har nedförsbacke ut i vägbanan på Sandbyvägen. En nivåanpassning vore önskvärd så att 5-10 meter närmast vägbanan görs så plana som möjligt.


Vi vill att dessa angelägna frågor tas upp av Lunds kommuns Tekniska nämnd och att möjligheterna utreds av Tekniska förvaltningen.


Nyvångsskolans föräldraråd och Nyvångsskolans skolkonferens

Inga kommentarer: