Empatiträning och social kompetens
På förekommen anledning diskuterades skolans arbetssätt och metoder för att hantera de konflikter inklusive mobbing som kan uppstå i elevgrupperna. Lärarrepresentanterna och rektor beskrev olika arbetsmetoder som kan användas beroende på barnens ålder. En av de använda metoderna heter SET (Social och emotionell träning) och är ett strukturerat program som bygger på återkommande övningar. Syftet är bland annat att barnen skall lära sig mer om sig själva, sina reaktioner och att hantera sina känslor. Att det uppstår problem ibland är ingenting nytt och det ingår i skolans normala arbete att möte problemen när de uppstår. Sedan förra året har en skola rätt att flytta på en elev som mobbar andra barn. Skolorna i Dalby har tillsammans kommit överens att detta är en absolut sista lösning.
Uppföljning av trafikgruppens arbete under förra året
Trafikundervisningen i skolan diskuterades. Lärarrepresentanterna meddelade att polisen inte längre har regelbundna och återkommande tillfällen för att prata om trafik med skolbarnen. Skolan har själv trafikkunskap som en del av SO ämnena.
Föräldrarrådets Trafikgrupp följer under våren upp Tekniska nämndens beslut om bland annat cykelbana längs Idrottsvägen och flytt av övergångsstället på Norra Fäladsvägen. Catrin Haernfelt och Ingemar Persson kontaktar Gatu- och trafikkontoret resp Barn och Skolnämnd Öster.
Klasstorlekar, särskilt i förskoleklasserna
Nyvångsskolans förskoleklasser är stora, 25 respektive 26 barn. Med nuvarande skolpeng räcker inte resurserna till att ha klasser som har mindre än 20 elever. Från föräldrahåll har kommit önskemål om att Nyvångsskolan skulle ha tre förskoleklasser istället. Det finns dock olika uppfattning om detta bland föräldrarna.
Rektor ser en delning nu som ett sämre alternativ eftersom det skulle splittra nuvarande barngrupper. Dessutom skulle inte klasstorlek om knappt 20 elever kunna vara annat än en kortare period och senare under lågstadiet skulle klasserna åter brytas upp för att återgå till nuvarande storlek. Ytterligare betydande inflyttning av barna födda 2001 skulle naturligtvis ändra förutsättningarna.
Skolan har som policy att anställa personal med dubbel kompetens, lärare och fritidspedagog för att skapa en flexibel organisation och underlätta rörlighet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar