2007-09-16

Tekniska förvaltningen Gatu- och trafikkontoret
A Karlsson

Tjänsteskrivelse 2007-05-15
Tekniska nämndens arbetsutskott

Dnr 07/137/51

Angående trafiksituationen vid Nyvångsskolan i Dalby
Sammanfattning


Beslutsunderlag

Beslutsunderlaget består av den inkomna skrivelsen från Föräldrarådet på Nyvångsskolan, tjänsteskrivelse samt beslut från Barn- och skolnämnd Lund Öster samt denna tjänsteskrivelse.

Ärendet

Det har inkommit en skrivelse från Nyvångsskolans föräldraråd och skolkonferens om trafiksituationen runt Nyvångsskolan i Dalby. Man redogör för ett antal problem i trafikmiljön och föreslår lösningar på dessa.

- Oklarheter för gående och cyklister i korsningen Långgatan och Idrottsvägen, man framför önskemål om övergångsställe
- Idrottsvägen saknar cykelbana utmed större delen av skoltomten.
- Fotgängare använder inte övergångsstället på Norra Fäladsvägen väster om Idrottsvägen.
- Bilarnas hastigheter runt skolan
- Trafiksignalreglerade övergångsställe på Sandbyvägen anpassas bättre för passage med cyklar.

Ärendet har också behandlats av Barn- och skolnämnd Lund Öster och de beslutade

”… att hos tekniska nämnden anmoda om en redogörelse frö hur trafiksituationen ser ut idag samt om Tekniska nämnden med anledning av denna redogörelse, Barn- och skolnämnds Lund Öster beslut samt skrivelsen från föräldrarådet/skolkonferensen kommer att genomföra åtgärder för att höja säkerheten kring Nyvångsskolan….”

Bakgrund

Trafiksituationen vid Nyvångsskolan och i Nyvångsområdet har debatterats under många år, och från i början av 1980-talet har olika insatser gjorts. I slutet på 1990-talet bedrevs projektet ”Gå- och cykla till skolan” som syftade till att minska skjutsningen av skolelever och istället öka gående och cyklande till skolan. För att stimulera till ett förändrat beteende genomfördes både dialog- och påverkansåtgärder samt ombyggnader av trafikmiljön. Vid den tidpunkten kartlades elevernas skolvägar och de platser som eleverna upplevde som farliga. Nyvångsskolan var den skolan där de största satsningar gjordes när det gällde ombyggnad för att öka trafiksäkerheten längs skolvägsstråken, eftersom det var den skola som hade högst andel av skjutsning med avseende på resor till och från skolan. De gjorda investeringarna uppgick till två miljoner kronor, och ombyggnaderna var klara år 2000. Bland annat utfördes:

- två upphöjda korsningar och en avsmalning på Idrottsvägen
- en cykelbana byggdes ut på Idrottsvägen mellan Långgatan och Vallmovägen
- upphöjda infartsportar till samtliga gator till Nyvångsområdet
- väglinser byggdes på Långgatan och Vallmovägen
- korsningen Östra Fäladsvägen och Vallmovägen höjdes upp
- förträngningarna på Norra Fäladsvägen justerades
- refuger byggdes vid det trafiksignalreglerade övergångsstället på Sandbyvägen.
- 30 km per timma infördes i Nyvångsområdet och på en begränsad sträcka längs Sandbyvägen vid det trafiksignalreglerade övergångsstället

Av de platser längs skolstråken och som upplevdes som farliga prioriterades åtgärder på dessa som nämns ovan. Även en del åtgärder genomfördes samtidigt i Bredängen, bostadsområdet som är beläget väster om Sandbyvägen.

Vid en trafikdag som arrangerades efter det att ombyggnaderna, hösten 2000, var klara tillfrågades samtliga elever i fjärde och femte klass om vad de tyckte om ombyggnaderna. Samtliga elever tyckte då att det blivit bättre och att man var nöjd med åtgärderna. Eleverna upplevde att bilarna körde långsammare i området och att det har blivit lättare att korsa Idrottsvägen.

Hastigheterna har mätts i ett antal punkter i gatunätet i Nyvång både före och efter ombyggnaderna. Före ombyggnaderna var medelhastigheterna ca 45 km/timme och efter hade medelhastigheterna sjunkit till ca 25 km/timme.

Personer som skadas eller dödas i trafiken och kommer till polisens eller sjukvårdens kännedom registreras i en databas, STRADA. Ett datauttag har gjorts för Nyvångsområdet för perioden augusti 2008 till och med 15 maj 2007, nästan sju år. Uttaget visar att 22 personer har skadats i trafikmiljön i Nyvångsområdet under perioden, 19 av dessa har skadats i singelolyckor, d.v.s. att man har gått och fallit omkull eller att man har kört omkull med cykel eller moped och inga motparter har varit inblandade. Sammanlagt har tio gående, fyra cyklister, fem mopedister och en person i bil skadats i dessa singelolyckor. Dessutom har en gående respektive en cyklist skadats i kollision med motorfordon inom området. 16 av personer har skadats lindrigt och tre personer har skadats svårt. Av dessa som skadats svårt var två personer mopedister och en var fotgängare och samtliga skadades i singelolyckor.

Problem och förslag åtgärder

Det är generellt ett problem med trafiksituationen vid skolor, framförallt på morgon när de flesta elever börjar vid ungefär samma tid. De iakttagelser som BSN Lund Östers personal redogör för i sin tjänsteskrivelse bekräftar detta. Föräldrar upplever oro när de låter sina barn gå eller cykla till skolan för att biltrafiken utanför skolor är intensiv och kaotisk, och oron blir i många fall så stor att man väljer att skjutsa barnen till skolan. Vilket medför att trafiksituationen förvärras ytterligare och ännu fler väljer att skjutsa, och det som beskrivs i det aktuella ärendet är lite av detta. För att förbättra trafiksituationen krävs också, förutom att tillhandahålla en god trafikmiljö, att föräldrar har insikt om problematiken och att det finns åtgärder som de själva kan vidta för att förbättra situationen. När projektet ”Gå och cykla till skolan” bedrevs en dialog mellan föräldrar, barn, personal på Nyvångsskolan och tekniska förvaltningen. Efter projektets avslut har dialogen avstannat, även om erbjudande har gått ut till skolan om olika trafiksäkerhetsaktiviteter. Men skolan har inte visat intresse för dessa utan har prioriterat annat i sin verksamhet, vilket är upp till skolan att besluta. Finns intresse välkomnar tekniska förvaltningen ett samarbete om trafiksäkerhet och val av hållbara transportsätt till och från skolan. Ett samarbete kan också innehålla en dialog om lämpligt körbeteende vid lämning och hämtning av barn.

För att kunna orientera sig i Nyvångsområdet finns en karta i bilaga 1.

Problem 1. Önskemål om övergångsställe i Idrottsvägens korsningar med Långgatan och Vallmovägen, samt målad linje längs Långgatan

När det gäller övergångsställen har många uppfattningen att ett övergångställe ökar trafiksäkerheten men så är inte fallet. Ett övergångsställe bidrar i sig självt inte till låga fordonshastigheter, men det bidrar till att öka gåendes framkomlighet genom minskade väntetider för att kunna korsa gatan. Det som bidrar till ökad trafiksäkerhet är olika typer av fartdämpande åtgärder, som garanterar låga fordonshastigheter. När en oskyddad trafikant blir påkörd av en bil i 30 km per timma är risken att skadas eller dödas 10 % och ifall hastigheten är 50 km per timma är risken 85 %. Med andra ord har låga farter en stor betydelse när det gäller att öka trafiksäkerheten. De aktuella korsningarna är upphöjda vilket garanterar trafiksäkerheten och tekniska förvaltningen anser att något övergångsställe inte behövs med hänvisning till ovanstående. Dessutom är det viktigt att barnen lär sig ett gott trafikbeteende och övar på detta, gärna i någon vuxens sällskap.

De flesta av gatorna i Nyvångsområdet saknar gångbanor och när området byggdes var det den standarden som gällde; breda gator och inga gångbanor. Tekniska förvaltningen är tveksam till att måla linjer och på det sättet markera en yta där man kan gå och hänvisar till de generella trafikregler som gäller för fotgängares vistelse i gaturummet. Det är också något man behöver få kunskap om för att bete sig på rätt sätt.

Problem 2. Idrottsvägen saknar cykelbana mellan Vallmovägen och Norra Fälasdvägen samt förslag om ny avsläppningsplats norr om Norra Fäladsvägen

Från tekniska förvaltningens sida föreslogs en utbyggnad av en cykelbana längs hela sträckan när beslut skulle fattas om åtgärder i Nyvångsområdet. Tekniska nämnden beslutade vid det tillfället att någon cykelbana inte behövdes mellan Vallmovägen och Norra Fäladsvägen eftersom hastighetsbegräsningen var satt till 30 km per timme. Man hänvisade till att vid så låga fordonshastigheter kan gående och cyklister dela yta med biltrafiken, vilket är det synsätt som generellt fortfarande gäller och förvaltningen delar. Tekniska förvaltningen anser dock att önskemålet om byggande av cykelbana är positivt då det skulle förbättra cykelvägnätet i Dalby då en saknad länk utgår. Cykelstråket mellan Lögarevägen och Allégatan knyts samman och dessutom skulle en utbyggnad medföra en förbättring av barnens skolväg. Förvaltningen föreslår att objektet förs in i den långsiktiga planen för utveckling av cykelvägnätet.

Föräldrarådet föreslår att en ny plats för lämning och hämtning anläggs norr om Norra Fäladsvägen i ett läge norr om Nyvångsskolans tomt. Tekniska förvaltningen anser att det inte är lämpligt att ta marken i anspråk för trafikändamål. Trafikkaoset på Idrottsvägen varar under kortare tidsperioder då skoldagen börjar och slutar, och till största delen beror det dessutom på att förare struntar i trafikreglerna och inte har det bästa trafikbeteendet. Förmodligen skulle det bli samma kaos på den föreslagna platsen och ur markanvändningssynpunkt är det tveksamt att anlägga något som används i korta tidsperioder. Tekniska förvaltningen att det är föräldrarna som lämnar och hämtar sina barn med bil som behöver ändra sitt trafikbeteende för att minska kaoset.

Problem 3. Fotgängare går inte där övergångsstället finns på Norra Fäladsvägen

Tekniska förvaltningen föreslår att en översyn görs av övergångsställets placering och möjligheten att flytta gångvägen utreds närmare.

Problem 4. Bilarnas hastighet runt skolan

Förslaget innebär att 30-sträckan vid det friliggande övergångsstället med trafiksignal utökas till att omfatta sträckan Allégatan och Norra Fäladsvägen. I dagsläget är 30-sträckan 100 meter lång, och omfattar 50 meter på vardera sidan om trafiksignalen, och den lägre hastigheten gäller dygnet runt. Längs Sandbyvägen är en gång- och cykelbana utbyggd på östra sidan av vägen. Det finns ett behov av att passera Sandbyvägen vid Allégatan, Norra Fäladsvägen och vid den friliggande trafiksignalen mitt på sträckan i närheten av skolan. Det friliggande övergångsställe utpekades som en plats som upplevdes farlig i skolvägsundersökningarna som genomfördes i projektet ”Gå- och cykla till skolan”, och trafiksignalen och övergångsstället kompletterades med en mittrefug. Tekniska förvaltningen föreslår att passagen även kompletteras med en fartdämpande åtgärd och inarbetas i nästa års åtgärdsplan för övergångsställen. Och eleverna bör i största möjliga mån välja denna.

Tekniska förvaltningen anser att det inte är motiverat att utöka 30-sträckan då passagebehoven för fotgängare och cyklister är koncentrerade till vissa platser och gång- och cykeltrafiken har egen bana att färdas på. Tekniska förvaltningen anser att lägre hastighetsgränser, 30 km per timma, ska gälla alltid. Anledningen är att både barn och vuxna förflyttar sig ute i gatunätet även när det inte är skoltid, man har fritidsaktiviteter och man besöker vänner t.ex. Det bidrar också till en tydlighet, att trafiken uppför sig på ungefär samma sätt och det förenklar framförallt för barn att klara situationen eftersom man kan hantera densamma på sin väg till skolan. Den enda sträcka i Lunds kommun där 30 km per timma är tidsbegränsad är på Södra Esplanaden, Vårfruskolan/Apelskolan. Vid alla andra skolor där farten är begränsad till 30 km/timma gäller trafikregleringen alltid.

Problem 5. Övergångsstället vid trafikljuset är dåligt anpassat för passage med cykel.

Tekniska förvaltningen föreslår att en översyn av detta görs samtidigt övergångsstället förses med en fartdämpning.

Sammantaget visar olycksstatistiken att få personer, två stycken, har skadats i konflikt med andra trafikanter i Nyvångsområdet, men att trafikkaoset vid skolan upplevs som mycket oroande och farligt av föräldrarna vid skoldagens start och slut. Tekniska förvaltningens erfarenhet är att trafikkaos vid skolor är mycket svårt att bygga bort då mycket beror på den enskilde individens beteende i trafikmiljön samt val av transportmedel. Kan fler resor göras till fots eller med cykel kommer trafikkaoset minska och fler vågar låta sin barn att gå och cykla till skolan. Och därför bjuder vi in till ett samarbete om trafiksäkerhet och val av transportsätt.

Beslut

Tekniska nämnden föreslås besluta

att begäran om övergångsställe och målad linje avslås

att en utbyggnad av cykelbana längs Idrottsvägen, mellan Vallmovägen och Norra Fäladsvägen arbetas in i kommande investeringsplaner

att begäran om anläggning av ny avsläppningsplats avslås

att en översyn av övergångstället på Norra Fäladsvägen görs inom ramen för åtgärdsplanen för övergångsställen under 2008 samt möjlighet att flytta den anslutande grusgången utreds

att begäran om en utökning av 30–sträckan på Sandbyvägen avslås

att begäran om att 30 km/timme på Sandbyvägen skulle begränsas till att gälla måndag till fredag klockan 06-18 avslås

att det friliggande övergångsstället med trafiksignal på Sandbyvägen vid Nyvångsskolan kompletteras med en fartdämpande åtgärd och en översyn görs med avseende på cykeltrafiken

att bjuda in Nyvångsskolans elever och föräldrar till ett samarbete om trafiksäkerhet och var av transportsätt

TEKNISKA FÖRVALTNINGEN I LUND

Göran Eriksson Håkan Lockby


Beslutet expedieras till
Akten
Förvaltningschefen

Inga kommentarer: