2007-09-16

Yttrande ang. trafiksituationen

Dalby 12 september 2007
Till Tekniska förvaltningen Lunds kommun

Yttrande angående trafiksituationen vid Nyvångsskolan i Dalby
Dnr 07/137/51

Tekniska förvaltningen sammanfattar i sin tjänsteskrivelse beslutsunderlag, ärende och förslag till beslut.

Inledningsvis redogörs för de hastighetssänkande åtgärder som genomfördes år 2000, företrädesvis i Nyvångsområdet öster om skolan. Särskilt framhålls att man uppmätt en sänkning av medelhastigheten vid ett antal mätpunkter i området från 45 km/h till 25 km/h efter de insatser som gjorts. Vi ser positivt på denna förändring, men vill samtidigt påminna om att Föräldrarådet och Skolkonferensen vid Nyvångsskolan redan år 2000 påtalade den ofullständiga lösningen längs Idrottsvägen, med bland annat ofullständig cykelbana och oklarheter var barn skall gå över gatan.

Tjänsteskrivelsen uppger att samtliga elever i fjärde och femte klass efteråt sade sig vara nöjda med de insatser som gjorts, att man var nöjd med åtgärderna och att det blivit lättare att korsa Idrottsvägen. Närmare hänvisning till hur undersökningen gick till saknas, så det går inte att bedöma dess användbarhet. Det är exempelvis skillnad på om en kommunrepresentant diskuterat frågorna i de olika klasserna och grupperna muntligen uttalat sig positivt, eller om man faktiskt samlat in skriftliga enkäter från samtliga elever.

Vi ifrågasätter emellertid inte att den sänkta hastigheten väsentligen förbättrade situationen jämfört med tiden före år 2000. Det hade däremot varit intressant att veta om andelen barn som går, och särskilt andelen barn som cyklar till skolan ökat med tanke på de satsningar som gjordes, eller om det fortfarande är så att föräldrar bedömer att avsaknaden av cykelbanor runt Nyvångsskolan gör det olämpligt för barn i mellanstadieåldern att själva cykla till skolan. Någon sådan undersökning är inte gjord, så det vet vi ingenting om.

Vi ser positivt på att Tekniska förvaltningen arbetat igenom våra förslag och på flera punkter dragit samma slutsatser som vi. Genom att lämna in yttrande vill vi visa vårt fortsatta engagemang i frågorna samt understryka både de punkter där vi bifaller och de punkter där vi drar andra slutsatser än Tekniska förvaltningen.

Vi ställer oss frågande inför några märkliga formuleringar i tjänsteskrivelsen. Se punkt 3 nedan. Vi vill understryka att avsikten med skrivelsen och de förslag till problemlösning vi presenterade var just att skapa förutsättningar för att fler barn och ungdomar skulle cykla till skolan.

Vårt yttrande utgår från de beslutspunkter som föreslagits Teknisk nämnden.

Specifika yttranden
1. Utbyggnad av cykelbana längs Idrottsvägen. Förslaget är att detta arbetas in i kommande investeringsplaner. Eftersom det är angeläget att fler barn cyklar till skolan redan under mandatperioden anser vi att detta skall arbetas in i investeringsplanen för år 2008. Vi noterar också med tillfredsställelse att Tekniska förvaltningen i underlaget på sidan 3 anser att cykelbana skall finnas längs Idrottsvägens hela sträckningen ner till Allégatan. Detta skulle, som vi förstår det, innebära att även det kortare avsnitt av gång(cykel?)bana som sträcker sig från Möllevägen till Långgatan skulle ges standardmässig cykelbanebredd.

2. Övergångsstället över Norra Fäladsvägen. Vi ser mycket positivt på att detta kommer att behandlas under 2008, och förväntar oss att medel också avsätts för att göra denna förändring i 2008 års budget. Den befintliga naturliga gångstigen visar med all önskvärd tydlighet hur människor faktiskt rör sig i Dalby.

3. Avsläppningsplats norr om Nyvångsskolan. Vi har förståelse för att detta förslag skulle innebära relativt sett mer omfattande förändringar och högre kostnader, vilket har betydelse för möjligheterna att genomföra förslaget. I underlaget på sidan 3 finns några märkliga formuleringar om förare som struntar i trafikregler och föräldrar som orsak till kaos. Detta vittnar om bristande insikter om att trängsel skapas som en konsekvens av att skolans undervisning börjar vid ett bestämt klockslag, att Nyvångskolan har 600 elever samt att Idrottsvägen trots allt utgör en begränsad vägsträcka.

4. Målad linje längs Långgatan. Förslaget avslås med hänvisning till att de generella trafikreglerna för fotgängares vistelse i gaturummet. På annat ställe i underlaget påpekas vikten av att barn lär sig trafikvett. Vi anser att just linjerna är ett stöd för barn att lära sig trafikvett. Vi noterar också att Tekniska förvaltningen tycks ha ändrat ståndpunkt sedan år 2000 då man målade motsvarande linjer längs Norra Fäladsvägen. Dessutom finns streckade linjer redan längs Långgatan, som dock delvis försvunnit genom grävarbeten.

5. Förlängning av sträcka med hastighetsbegränsning till 30 km/h längs Sandbyvägen på Nyvångsskolans västra sida. Något förvånande ställer sig Tekniska förvaltningen kallsinnig till detta förslag. I underlaget talar man om vikten av (faktiskt) sänkt hastighet. Detta trots yttrande från Polisen om att sträckan med 30 km/h hastighetsbegränsning, som uppges vara 100 m lång, är för kort för att den skall få avsedd effekt. Merparten av förarna inte hinner sakta ned tillräckligt innan hastighetsbegränsningen höjs till 50 km/h igen. Vi kan inte se att det skulle innebära några större kostnader att flytta 30-skyltarna så att de omfattade hela sträckningen av Sandbyvägen från korsningen med Allégatan-Domarvägen och upp till Norra Fäladsvägen. På denna sträcka finns också in- och utfart till Nyvångsskolans parkering. Den tidsbegränsning vi föreslog grundade sig på skolans och fritidshemmens öppettider, men vi ser inget hinder att hastighetsbegränsningen skulle gälla alla dagar 0-24. Vi ser heller inte något hinder att begränsa hastigheten till 30 km/h runt hela skolan, alltså även längs Allégatan.

6. Komplettering med fartdämpande åtgärd vid trafiksignalen på Sandbyvägen. Vi är positiva till en fartdämpande åtgärd men noterar att denna inte bör utsluta en förlängning av sträckan med 30km/h (se punkt 5).

7. Inbjudan till föräldrar och elever angående samarbete om trafiksäkerhet och transportsätt. Vi välkomnar ert initiativ till samarbete om trafiksäkerhet med Nyvångsskolans elever och föräldrar. Vi skulle gärna se hur samarbetet skulle kunna utformas rent konkret. Som information till Tekniska förvaltningen och Tekniska nämnden bifogar vi som bilaga det informationsblad som delats ut via skolan vid terminsstart om Föräldrarådetes och Skolkonferensens trafiksäkerhetesarbete.

Nyvångsskolans föräldraråd
Nyvångskolans skolkonferens

Kontaktpersoner i föräldrarådets trafikgrupp är
Katarina Steen Carlsson, e-post k_s_carlsson@yahoo.se; tfn. kvällstid 046-20 02 75
Ingemar Persson; e-post inpe@spray.se
Catrin Haernfelt; e-post catrin.haernfelt@capio.se

Inga kommentarer: