Högstadiegruppen diskuterade läxor och läxpolicy. Läxa är ett ord som sällan nämns i officiella skoldokument, och elever har mycket olika möjlighet att få hjälp med läxorna hemma. I vissa familjer tar läxorna stor del av den gemensamma tiden hemma under vardagar. Å andra sidan kan skolarbetet och inlärningen effektiviseras om eleverna gör en del arbete hemma. I vissa ämnen är den repetition en viktig del. Exempelvis är det svårt att lära sig ett främmande språk utan visst glostragglande.
Det finns två typer av läxor, dels de när man lär sig en sak, genom repetition och dels när man slutför en uppgift man påbörjat i skolan. Repeterar eleverna vissa moment hemma går inlärningen snabbare och undervisningen blir effektivare. Eleverna arbetar olika koncentrerat under lektionerna varför några hinner slutföra fler uppgifter än andra. Vissa elever kan snarare anses ha valt att arbeta hemma istället för i skolan.
Läxor kan även innebära att eleverna lär sig planera sitt arbete och att ta ansvar för detta. Dessutom är det bra att få in rutiner inför gymnasiet.
Läxpolicyn bör framför allt grundas på elever och lärarnas synpunkter och i mindre grad på föräldrarnas. Föräldrarådsrepresentanterna kan inte förväntas samla in synpunkter från alla föräldrar, utan de föräldrar som har synpunkter kan lämna dessa direkt till Ronny C.
Proven upplevs av en del elever som mycket betungande, och också som det enda som betygen grundas på. Det senare är dock inte fallet, utan det finns många andra sätt att bedöma kunskap. Kanske bör lärarna tydligare förklara hur de sätter betygen. Det är också viktigt att visa målen, även om det inte är helt lätt att presentera dessa på ett lättbegripligt sätt.
Bodil Enoksson, mamma till pojke i 8:an
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar